Tuesday, 13 May 2014

Mountain Bike (Basikal Gunung)

Sebuah basikal gunung atau basikal gunung (MTB atau ATB singkatan, untuk basikal semua-kawasan) adalah basikal dicipta untuk berbasikal di luar jalan raya.
Mountain bikes are typically ridden on single track trails, fire roads , logging roads, and other unpaved environments. Basikal gunung biasanya ditunggang pada single trek laluan, jalan-jalan api , jalan balak, dan persekitaran tidak berturap lain. These types of terrain commonly include rocks, washouts, ruts, loose sand, loose gravel, roots, and steep grades (both inclines and declines). Jenis-jenis rupa bumi biasanya termasuk batu, washouts, aluran, pasir longgar, batu longgar, akar, dan gred curam (kedua-dua cenderung dan penurunan). Mountain bikes are built to handle this terrain and the obstacles that are found in it like logs, vertical drop offs, and smaller boulders. Basikal gunung dibina untuk mengendalikan kawasan ini dan halangan-halangan yang terdapat di dalamnya seperti balak, kira penurunan menegak, dan batu-batu kecil.
Mountain bike construction differs from a typical bicycle in many ways. Pembinaan basikal gunung berbeza daripada basikal biasa dalam banyak cara. The most noticeable differences are the inclusion of suspension on the frame and fork, larger knobby tires , more durable heavy duty wheels , more powerful brakes, and lower gear ratios needed for steep grades with poor traction. Perbezaan yang paling ketara adalah kemasukan penggantungan pada rangka dan garpu, lebih besar tayar menonjol , lebih tahan lama tugas berat roda , brek lebih kuat, dan nisbah gear yang lebih rendah diperlukan untuk gred curam dengan cengkaman miskin.
Since the development of the sport in the 1970s many new subtypes of mountain biking have developed, such as cross-country (XC) biking, all-day endurance biking, Freeride -biking, downhill mountain biking, and a variety of track and slalom competitions. Sejak pembangunan sukan itu di tahun 1970-an banyak sub-jenis baru berbasikal gunung telah dibangunkan, seperti merentas desa (XC) berbasikal, sepanjang hari berbasikal ketahanan, freeride -berbasikal, turun bukit berbasikal gunung, dan pelbagai trek dan Slalom pertandingan . Each of these place different demands on the bike requiring different designs for optimal performance. Setiap meletakkan tuntutan yang berbeza pada basikal yang memerlukan reka bentuk yang berbeza untuk prestasi optimum. MTB development has included an increase in gearing, up to 30 speeds, to facilitate both climbing and rapid descents. Pembangunan MTB telah termasuk peningkatan dalam penggearan, sehingga 30 kelajuan, untuk memudahkan kedua-dua memanjat dan berketurunan yang pesat. However, advancements in sprocket design has recently led to the "1x (pronounced one by)" trend, simplifying the gearing to one sprocket in the front and multiple speed cogs on the rear of the drive train, more commonly, 9, 10 or 11 speed. [ 1 ] This allows for lighter component weights while still maintaining a large spread of gearing options Walau bagaimanapun, kemajuan dalam reka bentuk gegancu baru-baru ini membawa kepada "1x (disebut satu demi)" trend, memudahkan penggearan untuk satu gegancu di bahagian hadapan dan gigi roda kelajuan berganda di belakang kereta api memandu, lebih, 9, 10 atau 11 kelajuan. [1] Ini membolehkan berat komponen ringan manakala masih mengekalkan penyebaran besar pilihan penggearan
. . Single speed mountain bikes are also becoming more and more popular [ citation needed ] . Single basikal kelajuan gunung juga menjadi lebih dan lebih popular [ rujukan? ]. Other developments include disc instead of rim brakes and 29" and 27.5" tires instead of the traditional 26" tires. Perkembangan lain termasuk cakera dan bukannya brek rim dan 29 "dan 27.5" tayar bukan tradisional 26 "tayar.

History [ edit ] Sejarah [ sunting ]

A cross country mountain bike race. Satu perlumbaan basikal negara gunung silang.
The history of the mountain bike includes contributions from cyclo-cross in Europe and the Roughstuff Fellowship [ 2 ] in the UK . Sejarah basikal gunung termasuk sumbangan dari peredaran salib di Eropah dan Fellowship Roughstuff [2] di UK . The name "mountain bike" first appeared in print in 1966 as "mountain bicycle". Nama "basikal gunung" pertama kali muncul di cetak pada tahun 1966 sebagai "basikal gunung". The mountain bike was a modified heavy cruiser bicycle used for freewheeling down mountain trails. Itu basikal gunung adalah yang diubahsuai berat basikal cruiser digunakan untuk roda bebas ke bawah laluan gunung. The sport became popular in the 1970s in Northern California, USA with riders using older single speed balloon tire bicycles to ride down rugged hillsides. [ 3 ] Joe Breeze , a bicycle frame builder, used this idea and developed what is considered the first mountain bike. [ 4 ] The 2007 documentary film, Klunkerz: A Film About Mountain Bikes , looks at this period of off-road cycling in detail. Sukan ini menjadi popular di tahun 1970-an di California Utara, Amerika Syarikat dengan penunggang menggunakan lebih tua kelajuan tunggal belon tayar basikal menunggang ke bawah lereng bukit lasak. [3] Joe Breeze , basikal bingkai pembina, menggunakan idea ini dan dibangunkan apa yang dianggap basikal gunung pertama . [4] 2007 filem dokumentari, Klunkerz: Sebuah Filem Mengenai Gunung Basikal , kelihatan pada masa ini berbasikal di luar jalan raya secara terperinci. However, it was not until the late 1970s and early 1980s that road bicycle companies started to manufacture mountain bicycles using high-tech lightweight materials, such as M4 aluminium. Walau bagaimanapun, ia tidak sehingga tahun 1970-an dan awal 1980-an bahawa basikal jalan syarikat mula untuk mengeluarkan basikal gunung menggunakan bahan-bahan ringan berteknologi tinggi, seperti M4 aluminium. The first mass production mountain bike was the Specialized Stumpjumper , first produced in 1981. [ 5 ] Throughout the 1990s and 2000s, mountain biking moved from a little-known sport to a mainstream activity complete with an international racing circuit and a world championship. Yang pertama pengeluaran besar-besaran basikal gunung adalah Stumpjumper Khusus , pertama yang dihasilkan pada tahun 1981. [5] Sepanjang tahun 1990-an dan 2000-an, berbasikal gunung dipindahkan dari sukan kecil terkenal dengan aktiviti arus perdana lengkap dengan litar perlumbaan antarabangsa dan kejohanan dunia.

Designs [ edit ] Bentuk [ edit ]

Mountain bikes can be classified into four categories based on suspension: Basikal gunung boleh diklasifikasikan kepada empat kategori berdasarkan penggantungan:
  • Rigid : A frame with a rigid fork and fixed rear, no suspension. Tegar: Bingkai dengan garpu dan tetap tegar belakang, tidak ada penggantungan.
  • Hard tail : A frame with a front suspension fork and no rear suspension. Ekor keras : Bingkai dengan garpu penggantungan depan dan tidak penggantungan belakang.
  • Soft tail : A frame with small amount of rear suspension, activated by flex of the frame instead of pivots. Ekor lembut : Bingkai dengan sedikit penggantungan belakang, diaktifkan oleh flex kerangka bukan pivots.
  • Dual or full suspension : A front suspension fork and rear suspension with a rear shock and linkage that allow the rear wheel to move on pivots. Dual atau penggantungan penuh : A garpu penggantungan suspensi depan dan belakang dengan kejutan belakang dan rangkaian yang membolehkan roda belakang untuk bergerak pivots.

Discipline-oriented designs [ edit ] Reka bentuk berorientasikan disiplin [ edit ]

2008 GT Zaskar Pro Carbon Hardtail cross country mountain bike with carbon frame and disc brakes 2008 GT Zaskar Pro Karbon cencaru negara rentas basikal gunung dengan karbon rangka dan brek cakera
Mountain bikes are built tough to withstand jumps and drops. Basikal gunung dibina sukar untuk menahan melompat dan titis.
There are several different styles of mountain biking, usually defined by the terrain, and therefore bikes employed. Terdapat beberapa gaya yang berbeza berbasikal gunung, biasanya ditakrifkan oleh rupa bumi, dan oleh itu motosikal bekerja. Styles of mountain bike riding and mountain bikes have evolved rapidly in recent years leading to terms such as Freeride and "Trail bike" being used to categorise mountain bikes. Gaya menunggang basikal gunung dan basikal gunung telah berkembang pesat dalam beberapa tahun kebelakangan ini yang membawa kepada syarat-syarat seperti freeride dan "basikal Trail" yang digunakan untuk mengkategorikan basikal gunung. Definitions for the most widely used terms are listed below. Definisi untuk istilah yang paling banyak digunakan disenaraikan di bawah.
Cross country (XC) mountain bikes are designed primarily around the discipline of cross country racing. Negara Cross (XC) basikal gunung direka terutamanya di sekitar disiplin salib lumba negara. Cross country racing with its emphasis on climbing as well as speed and endurance demands bikes that are both lightweight and efficient. Negara Cross berlumba-lumba penekanan terhadap mendaki serta kelajuan dan daya tahan permintaan basikal yang kedua-dua ringan dan cekap. In the 1980s and early 1990s XC mountain bikes typically consisted of a lightweight steel hardtail frame with rigid forks. Pada 1980-an dan awal 1990-an basikal gunung XC biasanya terdiri daripada keluli ringan cencaru bingkai dengan garpu tegar. Throughout the 1990s XC bikes evolved to incorporate lightweight aluminium frames and short travel (65 to 110 mm) front suspension forks. Sepanjang tahun 1990-an basikal XC berkembang untuk menggabungkan bingkai aluminium ringan dan perjalanan pendek (65-110 mm) garpu penggantungan depan. Recently full suspension designs have become more prevalent, and the use of advanced carbon fiber composites has allowed bike designers to produce full suspension designs under 10 kg. Baru-baru ini reka bentuk penggantungan penuh telah menjadi lebih meluas, dan penggunaan maju komposit gentian karbon telah membenarkan pereka basikal untuk menghasilkan reka bentuk penggantungan penuh di bawah 10 kg. The geometry of Cross Country bikes favours climbing ability and fast responses over descending and stability and as a result typical head angles are 70–71°. Geometri Cross Negara basikal nikmat mendaki keupayaan dan tindak balas yang cepat ke atas sama ada turun dan kestabilan dan hasilnya sudut kepala yang biasa adalah 70-71 °. Although intended for off-road use, Cross Country mountain bikes with their emphasis on lightweight construction are not designed for use on the most steep or severe terrain. Walaupun bertujuan untuk digunakan di luar jalan raya, basikal gunung Cross Negara dengan penekanan mereka terhadap pembinaan ringan tidak direka untuk digunakan pada kawasan yang paling curam atau teruk.
"Trail" Bikes are a development of XC bikes that are generally used by recreational mountain bikers either at purpose built "Trail centers" or on natural off-road trails. "Trail" Basikal adalah pembangunan basikal XC yang biasanya digunakan oleh penunggang gunung rekreasi sama ada di dibina "pusat Trail" atau atas semula jadi luar jalan laluan. They usually have around 5" (120–140 mm) of travel, weigh 11 to 15 kilograms (24 to 33 lb), and have geometries slightly slacker than XC bikes, though not as slack as AM bikes. Examples include the Giant Trance, the Trek Fuel EX series, the Specialized Stumpjumper FSR, and others. With less of an emphasis on weight, Trail Bikes are typically built to handle rougher terrain than dedicated XC bikes while having slacker head angles (69-68°) which provides greater stability while descending. Mereka biasanya mempunyai kira-kira 5 "(120-140 mm) perjalanan, berat 11 hingga 15 kilogram (24 dan 33 lb), dan mempunyai geometri sedikit pemalas daripada basikal XC, walaupun tidak kendur sebagai PM basikal. Contohnya termasuk Giant Trance, siri Trek bahan api EX, yang Khusus Stumpjumper FSR, dan lain-lain. Dengan kurang daripada penekanan kepada berat badan, Trail Basikal biasanya dibina untuk mengendalikan kawasan lebih kasar daripada basikal XC berdedikasi sementara yang mempunyai sudut kepala pemalas (69-68 °) yang memberikan kestabilan yang lebih sewaktu turun.
Enduro/all-mountain (AM) bikes bridge the gap between cross-country and freeride bikes, such as the Trek Remedy series, Specialized enduro, typically weighing between 13 to 16 kilograms (29 to 35 lb). ENDURO / semua-gunung (AM) basikal merapatkan jurang antara merentas desa dan freeride basikal, seperti siri Ubat Trek, enduro Khusus, biasanya berat antara 13 hingga 16 kilogram (29-35 lb). These bikes tend to feature greater suspension travel, frequently as much as 6 inches (150 mm) or 7" of front and rear travel, often adjustable on newer mid- and high-end bikes. They are designed to be able to climb and descend well, these bikes are intended to be ridden on all-day rides involving steep climbs and steep descents, hence the term 'all-mountain'. Basikal ini cenderung untuk menampilkan perjalanan penggantungan lebih besar, kerap sebanyak 6 inci (150 mm) atau 7 "depan dan belakang perjalanan, sering laras pada baru basikal pertengahan dan mewah. Mereka direka untuk mampu mendaki dan turun baik, basikal ini bertujuan untuk ditunggang pada tunggangan sepanjang hari melibatkan curam dan berketurunan curam, dengan itu istilah 'semua-gunung'.
This is an upgraded entry level Downhill / Freeride bike: Specialized Bighit 2006 with 203 millimetres (8.0 in) of travel in the front and 190 millimetres (7.5 in) of travel in the back Ini adalah satu tahap kemasukan dinaik taraf Downhill / freeride basikal: Khusus Bighit 2006 dengan 203 milimeter (8.0 in) perjalanan di hadapan dan 190 milimeter (7.5 in) perjalanan di belakang
Downhill (DH) bikes typically have eight or more inches (200 mm) of suspension travel. Bukit (DH) basikal biasanya mempunyai lapan atau lebih inci (200 mm) perjalanan penggantungan. They are built with frames that are strong, yet light, which often requires the use of more expensive alloys and very recently, carbon fiber. Ianya dibina dengan bingkai yang kukuh, namun cahaya, yang sering memerlukan penggunaan aloi lebih mahal dan baru-baru ini, serat karbon. In the past few years, lighter downhill bikes have been getting below the 40 lbs mark (18 kg). Pada tahun-tahun kebelakangan ini, basikal bukit ringan telah mendapat di bawah £ 40 tanda (18 kg). Due to their typically large or high gears, long, plush travel and slack geometry angles, Downhill bikes are ideal only for riding down dedicated downhill trails and race courses. Oleh kerana biasanya besar atau tinggi gear mereka, panjang, perjalanan dan mengendur sudut geometri mewah, basikal Downhill sesuai hanya untuk menunggang ke bawah laluan menuruni bukit yang berdedikasi dan kursus kaum. Downhill bikes have the most sag of Mountain Bikes to get ample traction to go fast over bumpy trails. Downhill basikal mempunyai mengendur sebahagian besar Gunung Basikal untuk mendapatkan daya tarikan yang mencukupi untuk bergerak dengan pantas di atas laluan beralun. Head Angles are often as slack as 62 degrees. Ketua Angles adalah kerap yang kendur sebagai 62 darjah. Several types of bicycle speed records have been registered downhill. Beberapa jenis kelajuan rekod basikal telah didaftarkan bukit. Due to the high-speed nature of downhill riding most bikes only have one chain ring in the front, a large bash guard and a chain guide, though many racers are now using chain guides without bash guards to reduce weight. Oleh kerana sifat kelajuan tinggi menuruni bukit menunggang basikal paling hanya mempunyai satu cincin rantai di hadapan, yang besar pengawal Bash dan panduan rantai, walaupun ramai pelumba kini menggunakan panduan rantaian tanpa pengawal Bash untuk mengurangkan berat badan. Some manufacturers have experimented with designs featuring internal gearboxes built directly into the frame construction. Sesetengah pengeluar telah bereksperimen dengan imej yang memaparkan kotak gear dalaman yang dibina terus ke dalam pembinaan kerangka. This modification eliminates the need for the rear dérailleur mechanism but has not been embraced due to durability issues with the gearbox during the stresses of a DH race. Pengubahsuaian ini menghapuskan keperluan untuk mekanisme derailleur belakang tetapi belum memeluk berikutan isu-isu ketahanan dengan kotak gear semasa tekanan perlumbaan DH.
Freeride (FR) mountain bikes are similar to downhill bikes, but with less emphasis on weight and more on strength. Freeride (FR) basikal gunung adalah sama dengan turun bukit basikal, tetapi dengan penekanan kurang pada berat badan dan lebih kepada kekuatan. Freeride bikes tend to have ample suspension and typically have at least 7 inches (180 mm) of travel. Basikal freeride cenderung mempunyai penggantungan yang mencukupi dan biasanya mempunyai sekurang-kurangnya 7 inci (180 mm) perjalanan. The components are built from stronger, consequently heavier, materials. Komponen dibina dari lebih kuat, akibatnya lebih berat, bahan-bahan. They can be ridden uphill, but are inefficient and their moderately slack head tube angles make them difficult to maneuver while angled up a hill or traveling at a low speed. Mereka boleh ditunggang bukit, tetapi tidak cekap dan sudut tiub kepala sederhana kendur mereka menjadikan mereka sukar untuk bergerak manakala bersudut ke atas bukit atau bergerak pada kelajuan yang rendah. They are effective on technical downhill trails. Mereka yang berkesan di laluan menuruni bukit teknikal. Frame angles are typically steeper than those found in downhill bikes. Sudut Frame biasanya lebih curam daripada yang terdapat dalam basikal bukit. This enhances maneuverability over and around small objects. Ini meningkatkan cara menggerakkan lebih dan di sekitar objek kecil. Freeride bikes typically range in weight from 14 to 20 kilograms (31 to 44 lb). Basikal freeride biasanya berkisar dalam berat 14-20 kilogram (31-44 lb). The most durable freeride bikes are often too heavy and have too much suspension to be ridden uphill as comfortably as other less-sturdy models, although newer, more expensive bikes come with suspension specifically designed to make them easier to ride uphill. Basikal freeride paling tahan lama sering terlalu berat dan mempunyai penggantungan terlalu banyak untuk ditunggang bukit sebagai selesa sebagai model kurang kukuh lain, walaupun baru, basikal lebih mahal datang dengan penggantungan direka khusus untuk membuat mereka lebih mudah untuk naik bukit.
Slopestyle (SS) combination of Freeride and Downhill Slopestyle (SS) gabungan freeride dan Downhill
Trials bikes are set up very specifically for the purpose of bicycle trials. Ujian basikal ditubuhkan secara khusus untuk tujuan percubaan basikal. Two varieties of trials bike exist, those with 26" wheels (referred to as 'stock') and those with 20" wheels (referred to as 'mod' - because historically they were modified BMX bikes). Dua jenis ujian basikal wujud, mereka yang mempunyai 26 "roda (dirujuk sebagai 'saham') dan mereka yang mempunyai 20" roda (dirujuk sebagai 'arena' - kerana sejarah mereka telah diubah suai basikal BMX). They typically have no suspension at all, though some still make use of some form of it. Mereka biasanya tidak mempunyai penggantungan pada semua, walaupun sesetengah masih menggunakan beberapa bentuk ia. Competition rules require stock bikes to have multiple gears for competition, but most riders never use their shifters. Peraturan pertandingan memerlukan basikal saham mempunyai pelbagai gear untuk pertandingan, tetapi kebanyakan penunggang tidak pernah menggunakan shifters mereka. Competition rules do not require mod bikes to have any gears. Peraturan pertandingan tidak memerlukan basikal arena untuk mempunyai apa-apa gear. Many non-competitive riders run single-speed, choosing a fairly low-speed, high-torque gear. Ramai penunggang yang tidak kompetitif menjalankan kelajuan tunggal, memilih kelajuan rendah dengan adil, gear tinggi tork. Most modern trials bikes have no seat at all, as the rider spends all of his time out of the saddle. Kebanyakan percubaan basikal moden tidak mempunyai kerusi di semua, kerana pelumba menghabiskan semua masa beliau daripada pelana. These bikes are significantly lighter than almost all other mountain bikes, ranging from 7 to 11 kilograms (15 to 24 lb). Basikal ini adalah lebih ringan daripada hampir semua basikal gunung yang lain, bermula dari 7 hingga 11 kilogram (15 hingga 24 lb). This makes maneuvering the bike much easier. Ini menjadikan muslihat basikal lebih mudah.
A simple dirt jump bike. A mudah kotoran melompat basikal.
Dirt jumping , urban and street mountain bikes lie somewhere in between a BMX bike and a freeride bike. Melompat kotoran , bandar dan basikal jalan gunung terletak di suatu tempat di antara basikal BMX dan basikal freeride. They are typically very strong bikes, with 4 to 6 inches (100 to 150 mm) of front suspension, and rarely any rear suspension (3 to 4 inches, 76 to 100 mm, if any), with as many as nine gears or as few as one. Mereka biasanya basikal yang sangat kuat, dengan 4 hingga 6 inci (100 hingga 150 mm) penggantungan depan dan jarang apa-apa penggantungan belakang (3 hingga 4 inci, 76 to 100 mm, jika ada), dengan sebanyak sembilan gear atau sebagai beberapa sebagai satu. Tires on these bikes are usually fast-rolling, slick or semi-slicks. Tayar pada basikal ini biasanya cepat bergolek, licin atau separa slicks. Dirt Jumpers usually sport a geometry of 24-26" tires, as well as a bashring (a type of bashguard ) replacing the largest ring on the crankset . Dirt jumpers usually have low seatposts and oversized handlebars. Most dirt jumpers have an extended rear brake cable installed and have no front brake, which allows the rider to spin the handle bars without tangling the brake cables. Jumpers kotoran biasanya sukan geometri 24-26 "tayar, serta bashring (sejenis bashguard ) menggantikan cincin terbesar di crankset penerjun. Dirt biasanya mempunyai rendah seatposts dan hendal besar. Kebanyakan penerjun kotoran mempunyai brek belakang yang panjang kabel dipasang dan tidak mempunyai brek depan, yang membolehkan penunggang untuk berputar bar pemegang tanpa kekusutan kabel brek.
Single-speed (SS) mountain bikes have one set gear ratio. Kelajuan tunggal (SS) basikal gunung mempunyai satu nisbah gear yang ditetapkan. The gear ratio chosen depends on the terrain being ridden, the strength and skill of the rider, and the size of the bike (a bike with 29" wheels often requires a different gearing than a bike with standard 26" wheels). Nisbah gear dipilih bergantung kepada kawasan yang ditunggang, kekuatan dan kemahiran penunggang, dan saiz basikal (basikal dengan 29 "roda sering memerlukan penggearan yang berbeza daripada basikal dengan standard 26" roda). Often single-speeds are fully rigid, steel-framed bikes. Selalunya tunggal kelajuan tegar sepenuhnya, basikal keluli berbingkai. These are typically ridden by very fit individuals on mild to moderate cross country terrain. Ini biasanya ditunggang oleh individu sangat patut di ringan kepada sederhana rupa bumi negara silang.
Mountain cross or "Four-cross" (4X) is a relatively new style of riding where four bikers race downhill on a prepared, BMX like, track, simply trying to get down first. Silang gunung atau "Empat-salib" (4X) adalah gaya yang agak baru menunggang di mana empat penunggang perlumbaan menuruni bukit pada disediakan, BMX seperti, trek, hanya cuba untuk turun pertama. These bikes are generally either full suspension with 3 to 4 inches (76 to 102 mm) of travel, or hardtails, and have, typically, quite strong frames. Basikal ini secara umumnya sama ada penggantungan penuh dengan 3 hingga 4 inci (76-102 mm) perjalanan, atau hardtails, dan mempunyai bingkai, biasanya, agak kuat. They run a chainguide on front and gears on the back. Mereka menjalankan chainguide di hadapan dan gear di belakang. They have slack head angles, short chainstays and low bottom brackets to aid in cornering and acceleration. Mereka mempunyai sudut kendur kepala, chainstays pendek dan kurungan bawah rendah untuk membantu dalam mengenalpasti pecutan.
Dual slalom (DS) is similar to Four-cross, but instead of four competing cyclists during a race, there are only two. Slalom Dual (DS) adalah sama dengan Empat-lintas, tetapi bukan empat penunggang basikal bersaing semasa perlumbaan, terdapat hanya dua. Courses usually have a lane for each rider, though some combine to a single lane in places or even for much of the course. Kursus biasanya mempunyai lorong untuk setiap pelumba, walaupun sesetengah bergabung untuk satu laluan di tempat-tempat atau walaupun untuk banyak kursus. The courses are in general more technical with smaller jumps than Four-cross courses. Kursus-kursus adalah secara umum yang lebih teknikal dengan lompatan yang lebih kecil daripada kursus Empat-silang. Dual Slalom races originally took place on grass slopes with gates and minimal jumps, but are now held on man-made courses. Kaum Slalom Dual asalnya berlaku pada cerun rumput dengan pintu gerbang dan lompatan yang minimum, tetapi kini diadakan pada kursus buatan manusia. Dual slalom riders will usually use the same bikes that Four-cross riders use. Penunggang Slalom Dual biasanya akan menggunakan basikal yang sama yang penunggang Empat-silang digunakan.
Indycross (IX) is essentially a Mountain Cross event featuring a wide variety of features run by one competitor per time. [ 6 ] Indycross (IX) pada asasnya adalah acara Mountain Cross menampilkan pelbagai ciri-ciri yang dikendalikan oleh satu pesaing setiap masa. [6]
North Shore bikes are much like freeride bikes in their geometry and downhill bikes in their component makeup. North Shore basikal adalah lebih seperti basikal freeride dalam geometri mereka dan basikal bukit di solek komponen mereka. Because north shore stunts have evolved to not only include simple and complex bridges but also large drops and high-speed descents through a series of stunts north shore bikes commonly have as much travel as downhill and freeride bikes, however with much more nimble and maneuverable frame designs, and often lighter weight. Oleh kerana aksi pantai utara telah berkembang bukan sahaja termasuk jambatan mudah dan kompleks tetapi juga titisan besar dan berketurunan kelajuan tinggi melalui satu siri aksi basikal utara pantai biasanya mempunyai sebanyak perjalanan sebagai menuruni bukit dan basikal freeride, namun dengan lebih lincah dan bingkai mudah dikendalikan reka bentuk, dan berat badan sering lebih ringan.
Circle dirt track racing In this class of racing any kind of bikes are used, most commonly a hard tail mountain bike with front suspension. Circle kotoran perlumbaan trek Dalam kelas ini perlumbaan apa-apa jenis motosikal yang digunakan, biasanya ekor basikal gunung keras dengan penggantungan depan. Many different modifications are made to track racing bikes, such as reducing bike weight, increasing brake power, trying different cambers (so that when the bike leans the tire is more level with the track thus creating more grip), and trying different gear ratios. Banyak pengubahsuaian yang berbeza dibuat untuk menjejaki basikal perlumbaan, seperti mengurangkan berat badan basikal, meningkatkan kuasa brek, cuba cambers berbeza (supaya apabila basikal condong tayar adalah tahap lebih dengan landasan yang sekali gus mewujudkan lebih cengkaman), dan cuba nisbah gear yang berbeza.
It should be noted that in the early days of mountain biking, all mountain bikes were somewhat custom, home-built machines, and were used for any number of stunts, tricks, racing or other activities. Ia harus diperhatikan bahawa pada hari-hari awal berbasikal gunung, semua basikal gunung adalah agak adat, mesin rumah dibina, dan digunakan untuk apa-apa bilangan aksi, teknik perlumbaan atau aktiviti-aktiviti lain. The general design of the bikes were similar. Reka bentuk umum daripada basikal adalah sama. As the sport grew, more specialized designs and equipment were introduced. Sebagai sukan itu berkembang, reka bentuk yang lebih khusus dan peralatan telah diperkenalkan. The further market segmentation beyond simple front suspension XC began to occur in the mid-1990s, as large bicycle and equipment manufacturers were able to cater specifically to changing demands. Laporan segmen pasaran lagi di luar mudah penggantungan XC hadapan mula berlaku pada pertengahan 1990-an, sebagai basikal dan peralatan pengeluar besar dapat memenuhi khusus untuk perubahan permintaan.

Modern designs [ edit ] Reka bentuk moden [ sunting ]

A 2002 rigid 21 speed Trek 800 Sport A Sukan 2002 tegar 21 kelajuan Trek 800

Gears [ edit ] Gear [ edit ]

Main article: Bicycle gearing Rencana utama: Basikal penggearan
From the 1980s to the late 2000s, mountain bikes often had either 21, 24, or 27 speeds, with 3 gears in the front and 7, 8, or 9 gears at the rear wheel. Dari tahun 1980-an untuk 2000-an lewat, basikal gunung sering terpaksa sama ada 21, 24, atau 27 kelajuan, dengan 3 gear di depan dan 7, 8, 9 atau gear pada roda belakang. Thirty-speed mountain bikes have previously been unworkable, as the mud-shedding capabilities of a ten-speed cassette, and the intricacies of a ten-speed rear dérailleur have never been suitable. Basikal gunung tiga puluh kelajuan telah sebelum ini tidak boleh dilaksanakan, kerana keupayaan lumpur gugur kaset sepuluh kelajuan, dan selok-belok belakang sepuluh kelajuan derailleur tidak pernah sesuai. However, many pro-level mountain bikers have taken to using a narrower 10-speed road chain with a 9-speed setup in an effort to reduce the weight of their bike. Walau bagaimanapun, ramai penunggang gunung pro-tahap telah diambil untuk menggunakan 10-kelajuan rantaian jalan yang sempit dengan persediaan 9-kelajuan dalam usaha untuk mengurangkan berat basikal mereka. In early 2009, component group SRAM announced their release of their XX groupset, which uses a two-speed front dérailleur, and a ten-speed rear dérailleur and cassette, similar to that of a road bike. Pada awal tahun 2009, kumpulan komponen SRAM mengumumkan pembebasan mereka daripada groupset mereka XX, yang menggunakan Derailleur depan dua-kelajuan, dan derailleur belakang sepuluh kelajuan dan kaset, sama dengan basikal jalan. Mud-shedding capabilities of their ten-speed XX cassette are made suitable for MTB use by extensive CNC machining of the cassette. Keupayaan lumpur menumpahkan sepuluh kelajuan XX kaset mereka dibuat sesuai digunakan oleh MTB CNC pemesinan luas kaset. Due to the time and cost involved in such a product, they were only aimed at top-end XC-racers. Disebabkan masa dan kos yang terlibat dalam apa-apa produk, mereka hanya bertujuan untuk top-akhir XC-pelumba. However, 10-speed has become the norm by 2011 and the market leader Shimano even offers its budget groupset "Alivio" in a 10-speed version. [ 7 ] In July 2012, SRAM announced a 1x11 drivetrain called XX1 that does not make use of a front dérailleur for lighter weight and simplicity. [ 8 ] Walau bagaimanapun, 10-kelajuan telah menjadi norma tahun 2011 dan pemimpin pasaran Shimano juga menawarkan groupset belanjawan "Alivio" dalam versi 10-kelajuan. [7] Pada bulan Julai 2012, SRAM mengumumkan drivetrain 1x11 dipanggil XX1 yang tidak menggunakan daripada derailleur depan untuk berat lebih ringan dan kesederhanaan. [8]

Geometry [ edit ] Geometri [ edit ]

Main article: Bicycle frame geometry Rencana utama: Basikal bingkai geometri
The critical angles in bicycle geometry are the head angle (the angle of the head tube ), and the seat tube angle (the angle of the seat tube ). Sudut kritikal dalam geometri basikal adalah sudut kepala (sudut yang tiub kepala ), dan sudut tiub tempat duduk (sudut yang tiub kerusi ). These angles are measured from the horizontal, and drastically affect the rider position and performance characteristics of the bicycle. Ini sudut diukur mendatar, dan secara drastik menjejaskan kedudukan penunggang dan prestasi ciri-ciri basikal. Mountain bike geometry will often feature a seat tube angle around 73 degrees, with a head tube angle of anywhere from 60-73 degrees. Basikal gunung geometri sering akan menampilkan sudut tiub kerusi sekitar 73 darjah, dengan sudut tiub kepala mana-mana sahaja 60-73 darjah. The intended application of the bike affects its geometry very heavily. Permohonan bertujuan basikal memberi kesan geometri yang sangat banyak. In general, steeper angles (closer to 90 degrees from the horizontal) are more efficient for pedaling up hills and make for sharper handling. Secara umum, sudut curam (lebih dekat dengan 90 darjah dari ufuk) adalah lebih cekap untuk mengayuh sehingga bukit dan membuat untuk pengendalian lebih tajam. Slacker angles (leaning farther from the vertical) are preferred for high speeds and downhill stability. Sudut pemalas (bersandar jauh daripada menegak) lebih digemari untuk kelajuan yang tinggi dan kestabilan bukit.

Suspension [ edit ] Penggantungan [ edit ]

A full suspension mountain bike Sebuah basikal penggantungan gunung penuh
Main article: Bicycle suspension Rencana utama: penggantungan basikal
In the past mountain bikes had a rigid frame and fork. Dalam basikal gunung lalu mempunyai kerangka tegar dan garpu. In the early 1990s, the first mountain bikes with suspension forks were introduced. Pada awal tahun 1990an, basikal gunung pertama dengan garpu penggantungan telah diperkenalkan. This made riding on rough terrain easier and less physically stressful. Ini menjadikan menunggang di medan kasar lebih mudah dan kurang tekanan fizikal. The first suspension forks had about 1½ to 2 inches (38 to 50 mm) of suspension travel. Garpu penggantungan pertama mempunyai kira-kira 1 ½ ke 2 inci (38-50 mm) perjalanan penggantungan. Forks are now available with 8 inches (200 mm) of travel or more (see above under "Design.") Bikes with front suspension and rigid, non-suspended rear wheels, or hardtails became popular nearly overnight. Garpu kini boleh didapati dengan 8 inci (200 mm) perjalanan atau lebih (lihat di atas di bawah "Design.") Basikal dengan suspensi depan dan tegar, tidak digantung-roda belakang, atau hardtails menjadi popular hampir semalaman. While the hardtail design has the benefits of lower cost, less maintenance, and better pedaling efficiency, it is slowly losing popularity due to improvements in full suspension designs. Walaupun reka bentuk cencaru mempunyai manfaat kos yang lebih rendah, penyelenggaraan kurang, dan kecekapan mengayuh lebih baik, ia perlahan-lahan kehilangan populariti disebabkan oleh peningkatan dalam reka bentuk penggantungan penuh.
Many new mountain bikes integrate a "full suspension" design known as Dual Suspension or "full-susser", meaning that both the front and rear wheel are fitted with a shock absorber in some form as the wheel attaches to the bike. Banyak basikal gunung baru mengintegrasikan "penggantungan penuh" reka bentuk yang dikenali sebagai Dual Penggantungan atau "sepenuh susser", yang bermaksud bahawa kedua-dua depan dan roda belakang dilengkapi dengan penyerap kejutan dalam bentuk tertentu sebagai roda melekat kepada basikal. This provides a smoother ride as the front and rear wheels can now travel up and down to absorb the force of obstacles striking the tires. Ini menyediakan perjalanan yang lancar sebagai roda depan dan belakang kini boleh melakukan perjalanan atas dan ke bawah untuk menyerap daya halangan menarik tayar. Dual suspension bikes of a similar quality are considerably more expensive, but this price increase brings an enormous off-road performance upgrade as dual suspension bikes are much faster on downhill and technical/rough sections, than other forms of the mountain bike. Basikal penggantungan dua kualiti yang sama adalah jauh lebih mahal, tetapi kenaikan harga ini membawa yang sangat besar menaik taraf prestasi luar jalan raya kerana basikal penggantungan dua adalah lebih cepat pada bukit dan bahagian teknikal / kasar, daripada lain-lain basikal gunung. This is because when the wheel strikes an obstacle its tendency is to bounce up. Ini adalah kerana apabila roda menyerang halangan kecenderungan adalah untuk melantun ke atas. Due to some forward energy being lost in the upward movement some speed is lost. Kerana beberapa tenaga ke hadapan yang hilang dalam pergerakan menaik kelajuan beberapa hilang. Dual Suspension bikes solve this problem by absorbing this upward force and transmit it into the shocks of the front and rear wheels, drastically decreasing the translation of forward momentum into useless upward movement. Basikal Penggantungan Dual menyelesaikan masalah ini dengan menyerap tenaga menaik ini dan menghantarnya ke dalam kejutan daripada roda hadapan dan belakang, secara drastik mengurangkan terjemahan momentum ke hadapan ke dalam gerakan menaik tidak berguna. Many bikes have dual suspension including downhill, freeride and Disadvantages of rear suspension are increased weight, increased price, and with some designs, decreased pedaling efficiency, this is especially noticeable when cycling on roads and hard trails. Banyak motosikal mempunyai penggantungan dua termasuk bukit, freeride dan Kekurangan suspensi belakang adalah berat badan meningkat, harga meningkat, dan dengan beberapa reka bentuk, menurun mengayuh kecekapan, ini amat ketara apabila berbasikal di jalan raya dan laluan sukar. At first, early rear suspension designs were overly heavy, and susceptible either to pedaling-induced bobbing or lockout at certain points of the suspension arc or travel, this is still the case of many bottom end bikes. Pada mulanya, reka bentuk penggantungan awal belakang adalah terlalu berat, dan mudah sama ada untuk mengayuh disebabkan terlonjak atau sekat-masuk di mata tertentu arka penggantungan atau perjalanan, ini masih kes banyak basikal akhir bawah. One of the most popular rear suspension designs to solve these issues has been the 'Horst Link' which first appeared with the AMP series of bikes, and was later adopted by Specialized and many other mountain bike manufacturers. Salah satu yang paling popular reka bentuk penggantungan belakang untuk menyelesaikan isu-isu ini telah menjadi 'Horst Link' yang pertama kali muncul dengan siri AMP basikal, dan kemudian diterima oleh Khusus dan banyak pengeluar basikal gunung yang lain.

Disc brakes [ edit ] Brek cakera [ edit ]

A front disc brake, mounted to the fork and hub Satu cakera brek depan, dipasang dengan garpu dan hab
For further information see, see Bicycle brake#Disc brakes . Untuk maklumat lanjut lihat, lihat basikal brek brek # Cakera . For general information, see Disc brake . Untuk maklumat umum, lihat Cakera brek .
Most new mountain bikes use disc brakes. Kebanyakan basikal gunung baru menggunakan brek cakera. They offer much improved stopping power (less lever pressure is required providing greater braking modulation) over rim brakes under all conditions especially adverse conditions, because they are located at the center of the wheel (on the wheel hub). Mereka menawarkan kuasa hentian lebih baik banyak (kurang tekanan tuil diperlukan menyediakan lebih modulasi brek) lebih brek rim di bawah semua keadaan terutama keadaan yang teruk, kerana ia terletak di tengah-tengah roda (pada hab roda). They therefore remain drier and cleaner than wheel rims, which are more readily soiled or damaged. Oleh itu mereka kekal kering dan bersih daripada roda rim, yang lebih mudah kotor atau rosak. The disadvantage of disc brakes is their increased cost and often greater weight. Kelemahan brek cakera adalah kos mereka meningkat dan berat badan selalunya lebih besar. Well set up V brakes or older cantilever set-ups, under normal road conditions can be equally, if not more effective in stopping power. Nah menubuhkan brek V atau lebih tua julur set-up, di bawah keadaan jalan raya biasa boleh sama-sama, jika tidak lebih berkesan dalam kuasa berhenti. Disc brakes do not allow heat to build up in the tires on long descents instead heat builds up in the rotor, which can become extremely hot. Brek cakera tidak membenarkan haba untuk membina dalam tayar pada berketurunan panjang dan bukan haba membina dalam pemutar, yang boleh menjadi sangat panas.

Wheel and tire design [ edit ] Roda dan reka bentuk tayar [ edit ]

Most mountain bikes use 26-inch (559 mm) bicycle wheels , though some models offer 24 or 29 inch (520 or 622 mm) wheels, and 27.5 is currently appearing. Basikal gunung yang paling menggunakan 26-inci (559 mm) roda basikal , walaupun sesetengah model menawarkan 24 atau 29 inci (520 atau 622 mm) roda, dan 27.5 kini muncul. Tire size can be chosen based on bicycling terrain and size of the person. Saiz tayar boleh dipilih berdasarkan kawasan berbasikal dan saiz orang itu. A larger tire can cause geometric problems for a short rider. Satu tayar yang lebih besar boleh menyebabkan masalah geometri bagi penunggang yang singkat. Bicycle wheel sizes are not precise measurements: a 29 inch mountain bike wheel actually has a 622 millimetres (24.5 in)) bead seat diameter (the term, bead seat diameter (BSD), is used in the ETRTO tire and rim sizing system). Saiz roda basikal tidak ukuran tepat: a roda basikal gunung 29 inci sebenarnya mempunyai 622 milimeter (24.5 in)) diameter kerusi manik (istilah, diameter kerusi manik (BSD), digunakan dalam ETRTO tayar dan rim sistem saiz). 622 mm wheels are standard on road bikes and are commonly known as 700c. 622 mm roda standard pada basikal jalan dan biasanya dikenali sebagai 700c. In some countries, mainly in Continental Europe , 700c (622 mm) wheels are commonly called 28 inch wheels. [ 9 ] 24 inch wheels are used for dirt jumping bikes and sometimes on freeride bikes, rear wheel only, as this makes the bike more maneuverable. Dalam sesetengah negara, terutama di Benua Eropah , 700c (622 mm) roda biasanya dipanggil 28 roda inci. [9] roda 24 inci digunakan untuk melompat kotoran basikal dan kadang-kadang pada basikal freeride, roda belakang sahaja, kerana ini membuat basikal yang lebih mudah dikendalikan. 29 inch wheels were once used for only Cross Country purposes, but are now becoming more commonplace in other disciplines of mountain biking. 29 roda inci pernah digunakan untuk hanya tujuan Cross Negara, tetapi kini menjadi lebih biasa dalam disiplin lain berbasikal gunung. A mountain bike with 29" wheels is often referred to as a 29er , and a bike with 27.5 inch wheels is called a 27.5 mountain bike or 650b bike. Wheels come in a variety of widths, ranging from standard rims suitable for use with tires in the 26 in x 1.90 in to 2.10 in (559 x 48 to 53 mm) size, to 2.35 and 3.00 in (60 and 76 mm) widths popular with freeride and downhill bicycles. Although heavier wheelsets are favored in the freeride and downhill disciplines, advances in wheel technology continually shave weight off strong wheels. This is highly advantageous as rolling weight greatly affects handling and control, which are very important to the technical nature of freeride and downhill riding. The widest wheel widths are sometimes used by icebikers who use their mountain bikes for winter-time riding in snowy conditions. Sebuah basikal gunung dengan roda 29 "sering dirujuk sebagai 29er dan basikal dengan roda 27.5 inci dipanggil basikal 27.5 gunung atau basikal 650b. Wheels datang dalam pelbagai lebar, dari rim standard yang sesuai untuk digunakan dengan tayar dalam 26 x 1.90 ke 2.10 dalam (559 x 48 hingga 53 mm) saiz, kepada 2.35 dan 3.00 pada (60 dan 76 mm) lebar popular dengan freeride dan basikal bukit. Walaupun wheelsets lebih berat digemari di freeride dan bukit disiplin, kemajuan dalam teknologi roda terus mencukur berat off roda kuat. Ini adalah sangat berfaedah sebagai rolling berat sangat memberi kesan pengendalian dan kawalan, yang amat penting untuk sifat teknikal freeride dan turun bukit menunggang. Lebar roda paling luas kadang-kadang digunakan oleh icebikers yang menggunakan mereka basikal gunung untuk musim sejuk masa menunggang dalam keadaan bersalji.
Manufacturers produce bicycle tires with a wide variety of tread patterns to suit different needs. Pengeluar menghasilkan tayar basikal dengan pelbagai corak bunga yang sesuai dengan keperluan yang berbeza. Among these styles are: slick street tires, street tires with a center ridge and outer tread, fully knobby, front-specific, rear-specific, and snow studded. Antara gaya ini adalah: tayar jalan licin, tayar jalan dengan rabung pusat dan bunga luar, menonjol sepenuhnya, depan khusus, belakang khusus, dan salji disemat. Some tires can be specifically designed for use in certain weather (wet or dry) and terrain (hard, soft, muddy, etc.) conditions. Sesetengah tayar boleh direka khusus untuk digunakan dalam cuaca tertentu (basah atau kering) dan kawasan syarat (keras, lembut, berlumpur, dan lain-lain). Other tire designs attempt to be all-around applicable. Reka bentuk tayar lain cuba untuk menjadi semua-sekitar yang berkenaan. Within the same intended application, more expensive tires tend to be lighter and have less rolling resistance. Dalam permohonan yang dicadangkan yang sama, tayar lebih mahal cenderung untuk menjadi lebih ringan dan mempunyai rintangan kurang bergolek. Sticky Rubber tires are now available for use on freeride and downhill bikes. Tayar Getah Sticky kini boleh didapati untuk digunakan pada freeride dan turun bukit basikal. While these tires wear down more quickly, they provide greater traction in all conditions, especially during cornering. Walaupun tayar ini memakai turun lebih cepat, mereka memberikan kesan yang lebih besar dalam semua keadaan, terutama semasa mengambil selekoh. Tires and rims are available in either tubed or tubeless designs, with tubeless tires recently (2004) gaining favor for their pinch flat resistance. Tayar dan rim boleh didapati sama ada tubed atau reka bentuk tanpa lampu, dengan tayar tanpa lampu baru-baru ini (2004) mendapat nikmat untuk rintangan secubit rata mereka.
Tires also come with tubes, tubeless and tubeless-ready. Tayar juga datang dengan tiub, tanpa lampu dan tanpa lampu-siap. Tires with tubes are the standard design and the easiest to use and maintain. Tayar dengan tiub reka bentuk standard dan yang paling mudah untuk digunakan dan mengekalkan. Tubeless tires often have better performance because you can run them at a lower tire pressure which results in better traction and increasing rolling resistance. Tayar tanpa lampu sering mempunyai prestasi yang lebih baik kerana anda boleh menjalankan mereka pada tekanan tayar yang lebih rendah yang menyebabkan daya tarikan yang lebih baik dan meningkatkan rintangan bergolek. Tubeless-ready tires are tires that can use tubes or go tubeless. Tayar tanpa lampu sedia tayar yang boleh menggunakan tiub atau pergi tanpa lampu. A liquid sealant is used without the tube to secure the seal to the rim. [ 10 ] Popular tire manufacturers include Wilderness Trail Bikes , Schwalbe, Maxxis, Nokian, Michelin, Continental, Tioga, Kenda, Hutchinson Specialized and Panaracer. A sealant cecair digunakan tanpa tiub untuk menjamin meterai ke sempadan. [10] pengilang tayar popular termasuk Wilderness Trail Basikal , Schwalbe, Maxxis, Nokian, Michelin, Continental, Tioga, Kenda, Hutchinson Khusus dan Panaracer.
A tandem, full-suspension mountain bike A seiring, penuh penggantungan basikal gunung

Tandems [ edit ] Tandem [ edit ]

Mountain bikes are available in tandem configurations. Basikal gunung boleh didapati dalam seiring konfigurasi. For example, Cannondale and Santana Cycles offer ones without suspension, while Ellsworth , Nicolai, and Ventana manufacture tandems with full suspension. Sebagai contoh, Cannondale dan Santana Kitaran menawarkan yang tanpa penggantungan, manakala Ellsworth , Nicolai, dan Ventana tandems pembuatan dengan penggantungan penuh.

No comments:

Post a Comment